Învățământ-Cultură
Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională din anii trecuți | teiusinfo.ro
EVALUARE NAŢIONALĂ 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME, la română și matematică pentru elevii de clasa a 8-a | teiusinfo.ro
Evaluarea Națională reprezintă examenul cel mai important pentru absolvenții clasei a VIII-a, el determinând la ce liceu vor urma elevii să își continue studiile, în următorii ani de pregătire.
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă.
Vezi aici: Modele de SUBIECTE Evaluare Națională 2023 la română și matematică
Disciplinele la care se susțin probe pentru Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a sunt:
- Limba și literatura română
- Limba și literatura maternă — doar pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă
- Matematică
Limba și literatura română are, în cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.
Proba de evaluare de limbă și literatură română se face după două tipuri de conținut, combinate într-o singură foaie de examen, după cum urmează:
Unitățile de conținut care privesc domeniul limba română au în vedere abordarea funcțională și aplicativă a elementelor de construcție a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor și pe utilizarea lor corectă și adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciții de tip analitic (de recunoaștere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferențiere) și de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcție), de subliniere a valorilor stilistice și de evidențiere a aspectelor ortografice și de punctuație, în situațiile care impun o asemenea abordare.
Unitățile de conținut ale domeniului lectură prezintă sarcini de lucru care implică cerințe care privesc înțelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale și particulare ale textului și exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum și redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvențe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.).
De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competențelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenței la un gen literar sau la o specie literară), reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidențierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte narațiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)
În cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplină obligatorie. Programa după care se realizează subiectele este cea din Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 4431/29.08.2014.
Competențele generale evaluate de către evaluarea la matematică sunt:
- Identificarea unor date și relații matematice și corelarea lor în funcție de contextul în care au fost definite;
- Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunțuri matematice;
- Utilizarea algoritmilor și a conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situații concrete;
- Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situații concrete și a algoritmilor de prelucrare a acestora;
- Analizarea și interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situații-problemă;
- Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoștințelor din diferite domenii.
- Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susțin probe li se asigură subiectele de matematică atât în limba în care au studiat cât și în limba română.

Învățământ-Cultură
Liceul Teoretic Teiuș, partener al Programului „Bookster”. Încurajarea cititului îm rândul elevilor, obiectiv prioritar
Liceul Teoretic Teiuș este una dintre instituțiile de învățământ care se remarcă prin implicarea activă în promovarea educației de calitate și dezvoltarea unor inițiative inovative care sprijină învățarea. Un exemplu semnificativ al acestei abordări moderne este programul Bookster, derulat cu succes în cadrul liceului.


Bookster este un program destinat școlilor din România care are ca scop încurajarea cititului și promovarea educației prin accesul facil la o gamă largă de cărți. Programul oferă elevilor și cadrelor didactice oportunitatea de a citi o varietate de cărți, de la literatură clasică și contemporană la lucrări de dezvoltare personală și educație non-formală. În cadrul acestui program, școlile beneficiază de abonamente care permit împrumutul cărților dintr-o bibliotecă virtuală, având, astfel, acces constant la titluri noi și interesante.
Liceul Teoretic Teiuș este una dintre instituțiile care a adoptat cu entuziasm programul Bookster, valorificându-l în mod eficient pentru a stimula dorința elevilor de a învăța prin lectură. În acest liceu, Bookster nu este doar un simplu program de împrumut cărți, ci o oportunitate de a crea o comunitate a cititorilor pasionați, care să împărtășească idei și să dezvolte gândirea critică.
Elevii liceului au acces la o platformă ușor de utilizat, prin care pot solicita cărți din diverse domenii de interes. Acest lucru le permite să-și aleagă titluri care le captează atenția și care contribuie la dezvoltarea lor intelectuală, ajutându-i să-și extindă orizonturile dincolo de programa școlară. Programul nu doar că încurajează lectura, dar și dezvoltă abilități de cercetare, gândire analitică și exprimare, abilități esențiale pentru succesul academic și personal.
În cadrul Liceului Teoretic Teiuș, Bookster a adus beneficii semnificative atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Elevii au fost încurajați să citească mai mult și să exploreze diverse genuri literare, ceea ce le-a îmbogățit vocabularul și le-a stimulat imaginația. De asemenea, această experiență a fost utilă pentru dezvoltarea unor abilități de comunicare și exprimare a ideilor, precum și pentru aprofundarea cunoștințelor din diverse domenii.
Pentru profesori, programul a reprezentat o oportunitate de a crea lecții mai interactive și mai interesante, folosind cărți care să completeze materia predată la clasă. Acesta este un mod eficient de a integra resurse externe în procesul educațional și de a stimula curiozitatea elevilor. Mai mult, Bookster este un instrument valoros în sprijinul activităților extracurriculare, ajutându-i pe profesori să propună elevilor proiecte și teme care încurajează cititul și gândirea creativă.
În cadrul Liceului Teoretic Teiuș, programul Bookster este implementat printr-o colaborare strânsă între elevi, profesori și coordonatorii programului. Elevii au acces la platforma Bookster, care este accesibilă atât în școală, cât și acasă, iar împrumutul cărților se face rapid și eficient. Profesorii pot recomanda anumite titluri pentru a sprijini temele școlare sau activitățile educaționale, iar elevii sunt încurajați să citească atât în timpul orelor de curs, cât și în timpul lor liber.
Pentru a maximiza impactul, Liceul Teoretic Teiuș organizează periodic sesiuni de discuții și cluburi de lectură, unde elevii pot împărtăși impresiile despre cărțile citite și pot dezvolta un dialog pe teme literare. Aceste sesiuni contribuie la crearea unei culturi a lecturii și a învățării active, iar elevii încep să aprecieze cititul nu doar ca o activitate educativă, ci și ca o sursă de plăcere și divertisment.
„Prin implementarea programului Bookster, Liceul Teoretic Teiuș se aliniază celor mai bune practici educaționale care pun accent pe formarea unui tineret cult, încurajându-i să își formeze obiceiul lecturii. Acest program este un exemplu de succes în care tehnologia și educația se întâlnesc pentru a oferi elevilor o experiență de învățare mai diversificată și mai accesibilă. Prin Bookster, elevii liceului nu doar că învață, dar își dezvoltă și pasiunea pentru lectură, un instrument valoros pe tot parcursul vieții lor”, a declarat Liceului Teoretic Teiuș, prof. Marius Cosmin Pintea
Învățământ-Cultură
Rezultate foarte bune obținute de două eleve ale Liceului Teoretic Teiuș, la etapa județeană a Olimpiadei de Socio-Umane – disciplina psihologie
Liceul Teoretic Teiuș din județul Alba a obținut rezultate remarcabile la Olimpiada de Socio-Umane, disciplina psihologie, etapa județeană, demonstrând din nou valoarea elevilor săi în domeniul științelor sociale.
Eleva Petric Ștefana Alexandra, din clasa a X-a, a reușit să obțină locul al III-lea cu un punctaj impresionant de 9,00, confirmându-și abilitățile excelente în domeniul psihologiei. Performanța sa a fost o realizare deosebită, având în vedere nivelul înalt al competiției.
Totodată, colega sa, Sarkozi Andrada Izabela, și ea din clasa a X-a, a fost apreciată pentru cunoștințele sale temeinice, obținând locul al V-lea cu nota 8,10. Rezultatul reflectă dedicarea și munca susținută pe care Andrada le-a depus în pregătirea pentru această olimpiadă.
Ambele eleve au fost pregătite și coordonate cu mult profesionalism de prof. Mirela Ioana Popescu, care le-a ghidat cu răbdare și pasiune, contribuind substanțial la succesul acestora. Sub îndrumarea doamnei profesoare, elevele au avut oportunitatea de a-și aprofunda cunoștințele și de a-și dezvolta gândirea critică în domeniul psihologiei.
Aceste performanțe reflectă nu doar valoarea elevilor Liceului Teoretic Teiuș, dar și angajamentul și dedicarea profesorilor care îi susțin pe aceștia în drumul lor academic. Rezultatele excelente obținute de Ștefana și Andrada sunt o dovadă a potențialului educațional ridicat al liceului, iar aceste realizări vor rămâne un punct de referință pentru viitoarele ediții ale olimpiadelor de profil.
Învățământ-Cultură
Ayana Rancea, elevă la Liceul Teoretic Teiuș, mențiune la etapa județeană a Olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață”
Liceul Teoretic Teiuș se mândrește cu performanțele elevilor săi, iar unul dintre cele mai recente exemple de excelență este obținerea mențiunii la etapa județeană a Olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață” – OLAV 2025. Această realizare remarcabilă a fost obținută de eleva Ayana Rancea, clasa a XI-a, coordonată cu multă dedicare de profesoara Pop Romina Maria.
Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” promovează dezvoltarea abilităților de lectură și înțelegere a textelor, esențiale în formarea unui tânăr educat și capabil să facă față provocărilor vieții de zi cu zi. Concursul oferă elevilor oportunitatea de a demonstra nu doar cunoștințele acumulate, dar și gândirea critică și capacitatea de a argumenta în mod coerent și convingător.
Ayana Rancea a reușit să se remarce prin performanța sa, demonstrând un nivel înalt de înțelegere a textelor și o abilitate excepțională de a le analiza. Mențiunea obținută este o dovadă a muncii susținute și a pasiunii pentru lectură.
Felicitări Ayanei Rancea pentru acest rezultat deosebit și profesoarei Pop Romina pentru dedicarea de care a dat dovadă! Liceul Teoretic Teiuș, Alba, continuă să fie un exemplu de excelență educațională în județul Alba, au transmis reprezentanții școlii.
Învățământ-Cultură
Tehnologia în Educație: Liceul Teoretic Teiuș, transformă procesul de învățare
Într-o eră digitală în continuă evoluție, Liceul Teoretic Teiuș, își adaptează metodele de predare pentru a răspunde nevoilor actuale ale elevilor. Prin integrarea tehnologiei în procesul educațional, reușim să oferim o experiență de învățare modernă, interactivă și eficientă.
Dotări moderne pentru un învățământ de calitate. Pentru a sprijini atât elevii, cât și profesorii în desfășurarea orelor, instituția noastră beneficiază de echipamente tehnologice de ultimă generație prin intermediul proiectului „Asigurarea accesului elevilor Liceului Teoretic Teiuș la procesul de învățare online prin furnizarea tabletelor școlare și a altor echipamente IT pentru activități didactice”, Cod MySMIS 144008:
• Table interactive cu videoproiectoare – Acestea transformă lecțiile în experiențe vizuale captivante, facilitând înțelegerea conceptelor prin imagini, animații și exerciții interactive.
• Tablete pentru elevi – Elevii au acces la materiale digitale, teste online și aplicații educaționale, ceea ce le permite să învețe într-un mod dinamic și adaptat nevoilor fiecăruia.
• Laptopuri pentru profesori – Cadrele didactice utilizează tehnologia pentru a pregăti lecții atractive, a gestiona resursele educaționale și a interacționa mai eficient cu elevii.
Beneficii pentru elevi și profesori
Prin utilizarea acestor resurse, procesul de predare devine mai interactiv, iar elevii sunt mai implicați în actul educațional. Accesul la tehnologie stimulează gândirea critică, creativitatea și colaborarea, pregătindu-i pe elevi pentru provocările viitorului.
Scopul proiectului este asigurarea accesului elevilor Liceului Teoretic Teiuș și a structurii arondate, Școala Primară Căpud, la procesul de învățare în mediul online, prin achiziționarea de echipamente mobile de tipul tabletelor pentru uz școlar, destinate elevilor, precum și a unor echipamente si/sau dispozitive electronice necesare activităților didactice (pentru cadrele didactice sau pentru sălile de clasă), astfel încât procesul educațional să se desfășoare în condiții cât mai sigure.
Obiectivele specifice ale proiectului: (1) Facilitarea accesului elevilor din cadrul unității de învățământ, la procesul de predare online prin furnizarea a 640 tablete de uz școlar; (2) Promovarea desfășurării optime a procesului de predare online prin furnizarea a 170 echipamente / dispozitive IT pentru activități didactice;
Rezultatele proiectului (1) Un număr de 640 de tablete pentru uz școlar furnizate elevilor înmatriculați la Liceul Teoretic Teiuș, Alba, (2) Un număr de 170 de echipamente / dispozitive IT furnizate pentru activități didactice în mediul online.
Valoarea totală a proiectului: 1.616.751,67 lei, Valoarea cofinanțării UE (FEDR): 1.302.624,72 lei, Valoarea nerambursabilă din bugetul naţional: 229.874,95 lei, Cod MySMIS proiect: 144008. Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020.
-
Din Județacum 11 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 11 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | teiusinfo.ro
-
Mondenacum 8 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 11 luni
Mesaje de Florii 2024. SMS-uri, urări și felicitări care pot fi transmise persoanelor care îşi sărbătoresc onomastica | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 11 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic în 2025, dar și în următorii ani | teiusinfo.ro
-
Mondenacum 11 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | teiusinfo.ro
-
Actualitateacum 11 luni
MESAJE de Sfântul Gheorghe 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi transmite celor care îşi sărbătoresc onomastica| teiusinfo.ro
-
Actualitateacum 11 luni
Ce nume se sărbătoresc de SFANTUL GHEORGHE 2024 | teiusinfo.ro