Administrație
Tribunalul Alba a publicat motivarea în dosarul Primăria Teiuș versus Camera de Conturi. Primarul Mirel Hălălai este acuzat că ar fi prejudiciat bugetul local cu suma de 179.000 lei
Primăria Teiuș continuă demersul judiciar în contradictoriu cu Camera de Conturi Alba cu privire la un raport din 2014 prin care s-a identificat un prejudiciu de 179.000 de lei produs bugetului local ca urmare a unor contracte încheiate cu firme la care au avut interese primarul, consilieri locali sau alți angajați ai instituției. Administrația locală a pierdut procesul la Tribunalul Alba, dar a formulat recurs astfel încât dosarul a intrat pe rolul Curții de Apel Alba Iulia.
Raportul întocmit de reprezentanți ai Camerei de Conturi Alba a arătat cheltuirea nelegală a unei sume importante de bani din bugetul local pentru achiziţii de bunuri, de lucrări şi prestări de servicii de la patru societăţi comerciale.
În motivarea deciziei de la Tribunalul Alba, judecătorul explică pe larg de ce constatările reținute în raport sunt valabile. Reprezentanții Primăriei și cei ai firmei Dami Prod SRL, intervenient în cauză, au invocat autoritatea lucrului judecat, cu referire la achitarea primarului Mirel Hălălai pentru infracțiunea de conflict de interese de care a fost acuzat după ce a semnat contracte și alte documente în relația cu firma la care a fost administrator și asociat.
”Instanța de judecată va reține puterea de lucru judecat față de modul în care instanța de apel prin Decizia penală nr. 485/2018 a Curții de Apel Alba Iulia a dezlegat în considerentele acesteia unele chestiuni ce au incidență în prezenta speță. (…) În acest context, nu se mai poate reține de instanța de judecată că a existat o abatere de la legalitate și regularitate pe fondul nerespectării de către conducerea U.A.T. oraș Teiuș a prevederilor Legii nr. 161/2003, în sensul că Primarul orașului Teiuș este obligat ca pe timpul exercitării funcției și mandatului să nu emită niciun act administrativ, să nu încheie niciun act juridic și să nu emită vreo dispoziție care să producă un folos material în interes personal, pentru sine sau pentru rudele sale de gradul I”, se precizează în motivare. Judecătorul a invocat, în schimb, în decizia de menținere a constatărilor din raport, faptul că ”prin încheierea acestor contracte de către reclamantă s-au încălcat principiile care guvernează achizițiile publice și consacrate de H.G. nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție public din O.U.G. nr. 34/2006, și anume nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea, eficiența utilizării fondurilor publice și asumarea răspunderii”.
Încredințare directă la prețurile solicitate sau propuse de către furnizor
”Faptul că intervenientul accesoriu Dami Prod SRL era operator unic pe raza orașului Teiuș în anumite servicii (…) nu o îndrituia să eludeze principiile nediscriminării, tratamentului egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea, eficiența utilizării fondurilor publice și asumarea răspunderii care guvernează achizițiile publice. Susținerile reclamantei în sensul că în situația în care s-ar fi apelat la alt agent economic din localități învecinate pentru prestarea serviciilor de salubritate – toalete ecologice prețurile ar fi fost duble sunt simple alegații, câtă vreme reclamanta nu a făcut dovada unei minime diligențe în nicio situație cu privire la faptul că atunci când a achiziționat din fonduri publice serviciile, produsele sau lucrările atribuite direct către intervenienta Dami Prod SRL s-a adresat în prealabil la un alt agent economic pentru a i se formula o ofertă de preț pentru servicii, produse sau lucrări similare și a se putea compara valoarea ofertelor cu respectarea principiilor eficientizării utilizării fondurilor publice și transparenței, instanța apreciind că prin această omisiune a reclamantei s-a distorsionat piața locală creându-se premisele unei concurențe neloiale față de operatori economici care aveau obiect de activitate similar cu cel al intervenientului accesoriu vis a vis de accesul la sumele de bani utilizate în achizițiile de produse, servicii și lucrări din bani publici”, a menționat judecătorul de la Tribunalul Alba în documentul publicat pe portalul rolii.ro.
Magistratul a mai reținut că, potrivit celor constatate de către auditorii Camerei de Conturi Alba ”achizițiile efectuate de către reclamantă de la Dami Prod SRL au fost realizate prin încredințare directă, la prețurile solicitate și/sau propuse de către furnizor, fară ca entitatea publică achizitoare să asigure un cadru minim de transparență în atribuirea contractelor de achiziție publică și fără respectarea de către ordonatorul principal de credite a principiilor care se impun a fi avute în vedere la încheierea contractelor, conform H.G. nr. 925/2006.
De asemenea, s-a reținut că parte din situațiile de lucrări decontate de Primăria Teiuș pentru achizițiile de bunuri, lucrări și servicii nu au avut la bază o antecalculație privind necesarul cantitativ de aprovizionat de către entitatea beneficiară (cantități de materiale, manoperă, transport, utilaje, montaj etc.) și nici o analiză a calității bunurilor care urmau să fie contractate, precum și a prețurilor unitare practicate de furnizor, comparativ cu prețurile aferente produselor similare utilizate pe piață de către firmele concurente, în vederea eficientizării operațiunilor efectuate, fapt care a determinat riscul de supraevaluare a bunurilor, lucrărilor și serviciilor achiziționate.
”Acte omisive” – probe irefutabile pentru instanță
”Susținerile reclamantei că au fost achiziționate produse, servicii și lucrări de la intervenientul accesoriu Dami Prod SRL la prețuri sub cele practicate de acest furnizor altor operatori economici sau entități publice nu a fost dovedit în cauză și mai mult acest aspect nu are nici o relevanță în soluționarea prezentei spețe câtă vreme reclamanta atunci când a luat decizia achiziționării din bani publici de produse, servicii și lucrări nu s-a raportat și la oferte de la alți agenți economici care aveau ca și obiect de activitate furnizarea de produse, servicii și lucrări ca cele achiziționate de reclamantă, întucât doar în această din urmă modalitate de acționare se putea respecta principiile care guvernează achizițiile publice. Aspectul învederat de reclamantă referitor la asigurarea principiului transparenței prin afișarea listelor de investiții și achiziții odată cu aprobarea bugetului local pentru fiecare an fiscal și că orice ofertant putea depune oferte de preț pentru aceste achiziții programate a fi efectuate nu poate fi primit de instanța de judecată câtă vreme transparența în achizițiile din bani publici trebuia asigurată prin raportare la fiecare achiziție care se demarează în concret și publicitatea acesteia iar nu pentru cele programate a avea loc la început de an bugetar dat fiind faptul că nu toate achizițiile programate se și concretizează”, se mai precizează în conținutul deciziei.
Aceste ”acte omisive” ale reprezentanților administrației din Teiuș constituie, potrivit instanței, ”probe irefutabile a încălcării principiilor de eficiență, transparență, nediscriminare a operatorilor care guvernează achizițiile de produse, servicii și lucrări din bani publice, creând totodată premisele distorsionării pieței locale prin producerea concurenței neloiale față de ceilalți operatori economici care au obiect de activitate similar cu al intervenientei accesorii Dami Prod SRL”. Judecătorul a mai reținut faptul că toate aceste achiziții au fost recepționate de către o comisie de recepție numită de ordonatorul principal de credite, din care a făcut parte o salariată a Primăriei orașului Teiuș, ”care are un interes personal de natură patrimonială direct fată de societatea furnizoare, în calitatea acesteia de soție a asociatului unic și administrator al Dami Prod SRL”.
În document se fac referiri și la contractele cu firme la care avea interese alți angajați sau consilieri locali și despre care reprezentanții Primăriei au precizat că nu au știut: ”Apărările reclamantei U.A.T. orașul Teiuș referitoare la împrejurarea că nu a cunoscut că societățile de la care s-a achiziționat materiale și servicii aparțin consilierilor locali H. C. și C. A., respectiv arhitectului șef al orașului Teiuș, salariat al reclamantei, nu o exonerează pe reclamantă de răspunderea legală câtă vreme avea cunoștință din declarațiile de interese ale acestora că dețin părți sociale la societățile de la care s-au achiziționat produse și servicii”.
Administrație
Liberalul Aurel Breaz, votat viceprimar al orașului Teiuș de „alianța” PNL-AUR
Liberalul Aurel Breaz, fostul contracandidat al actualului primar la alegerile locale din 9 iunie 2024, este noul viceprimar al orașului Teiuș, ales vineri de consilierii locali.
Doi candidați au fost nominalizați pentru funcția de viceprimar la Teiuș. Este vorba de Cristian Sularea de la PSD și Aurel Breaz de la PNL. Sularea a obținut șase voturi ale consilierilor locali, iar Breaz 9 voturi.
Primarul Mirel Vasile Hălălai a reacționat printr-o postare pe rețelele de socializare, în urma alegerii lui Breaz și acuză o „alianță toxică PNL-AUR”.
„Alianța toxică AUR – PNL a funcționat și la Teiuș. AUR nu si-a pus candidat iar voturile lor sau dus direct în remorca PNL. Cum să poți avea încredere în astfel de oameni. Iată deci cum una se spune la televizor și alta se face în politică. Minciuna are picioare scurte dar asta este o alta poveste. Una cu alta, urez succes noului viceprimar în persoana domnului Aurel Breaz și îl aștept alături de mine la muncă”, a transmis primarul Mirel Hălălai.
Administrație
Investiție de 1,5 milioane de lei în digitalizarea serviciilor oferite de Primăria Teiuș către cetățeni
Primarul Mirel Hălălai anunșă că a fost semnat contractul de „Digitalizare la nivelul orașului Teiuș” prin care se va simplifica accesul cetățenilor la serviciile instituției.
„A fost semnat, la sediul primăriei noastre, contractul „Digitalizare la nivelul orașului Teiuș”, un contract de peste 1,5 milioane de lei, extrem de important pentru simplificarea accesului concetățenilor noștri la serviciile primăriei, la informațiile publice, monitorizarea traficului din orașul nostru, creșterea gradului de siguranță al cetățenilor prin montarea a 80 de camere video performante, monitorizarea calității aerului si a poluării în general, într-un cuvânt un pas important spre un viitor în care, cetățeanul să fie pe primul loc prin tot ce oferă administrația publica locala din orașul nostru” a scris primarul Mirel Hălălai, pe pagina personală de facebook.
Administrație
Investiție de peste 5 milioane de lei în extinderea rețelei de canalizare din orașul Teiuș
Administrația orașului Teiuș a lansat recent licitația pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice, care prevede extinderea rețelei de canalizare menajeră din Teiuș. Valoarea totală estimată a investiției este de 5.381.335,72 lei.
Potrivit documentației, în SP din zonă se colectează apa menajera de pe străzile studiate, apoi este pompată în cel mai apropiat cămin exisent/SP existentă. Racordurile vor fi executate prin amplasarea căminelor de racord la limita de proprietate, pentru evitarea spargerilor în zonele carosabile și asfaltate a drumurilor din localitate execuția traversărilor se va realiza prin subtraversare cu foraj orizontal, dacă este cazul. În zona de accese unde prin lucrarea de canalizare este necesară spargerea acceselor acestea se vor reface și vor fi aduse la starea inițială înainte de interventie. In zonele unde exista trotuare daca in urma interventiei este necesara spargerea trotuarelor, acestea vor fi refacute si aduse la starea initiala inaintea interventiei.
– Lungimea totală a rețelei de canalizare gravitațională este de 5357 m
– Lungime rețea canalizare sub presiune (refulare) 175 m (74 m nu se suprapun traseului gravitational)
– Numărul de cămine 130 buc
– Număr stații de pompare SP- 3 buc
– Număr de racorduri gravitaționale 287 buc
Sistemul de canalizare propus va fi sistem separativ. Regim: umed. Apele uzate menajere evacuate din instalaţiile sanitare interioare sunt conduse spre canalul exterior amplasat între proprietăți și drumul asfaltat/pietruit. Structura rutieră se va reface la terminarea lucrărilor, funcție de tipul existent la execuția lucrărilor.
Canalizarea menajeră proiectată pentru această investiţie se va realiza din tuburi PVC SN4, cu Ø = 250 mm, iar racordurile de la constructii se vor realiza din tevi din PVC, cu Ø min = 160 mm. Colectoarele de canalizare vor fi pozate la o adâncime corespunzătoare cerintei pentru asigurarea pantei necesare pentru a transporta gravitaţional apele uzate catre staţiile de pompare prevazute precum si de evitarea pericolului de inghet.
Conductele se vor poza în șanțuri, pe un pat de pozare din nisip compactat de 10 cm. Peste generatoarea superioara a acestora se va pune in opera un strat de nisip de 10 cm, care se va compacta manual. Pana la cota superioara a santului, deasupra stratului de nisip se vor realize umpluturi cu balast ( in zonele carosabile), respectiv cu pamant ( in zonele verzi).
Pământul în exces se va evacua în locația indicată de către Beneficiar. Se va face tot posibilul ca și căminele de vizitare vor fi amplasate pe traseul colectorului principal de transport ape uzate menajere să fie utilizate ca și camine de racord. Însă acolo unde nu a fost posibil, se vor amplasa și cămine de racord. Căminele de vizitare se propun din beton circulare, Ø int = 800-1000 mm, cu elemente tronconice de reducere la Ø int = 625 mm, cu capace din fonta carosabile sau necarosabile, functie de zona de amplasare.
Racordul se va realiza prin ramificații sau piese de branșare din PVC.
Administrație
Tânăr de 23 de ani din Teiuș amendat de polițiștii locali și obligat să curețe zona, după ce a aruncat gunoi menajer pe domeniul public
Un tânăr de 23 de ani din Teiuș a fost amendat de Poliția Locală și obligat să curățe zona afectată de gunoiul menajer pe care l-a aruncat ilegal pe domeniul public.
„Batălia cu nesimtirea unor concetateni de-ai noștri, care nu inteleg ca trăim intr-un oraș civilizat si aruncă gunoi menajer cu complicitatea unor detinători de utilaje cu tractiune animală continuă la noi, la Teius!Politistii locali teiuseni l-au depistat pe numitul R.B.N. din Teius, de 23 ani, care si-a aruncat gunoiul in complicitate cu un conducator de atelaje, pe domeniul public al orasului, fiind sanctionat cu suma de 1000 lei si obligat sa salubrizeze locul! Haideti sa luam pozitie cu totii impotriva unor astfel de apucaturi, care patează fata orasului nostru, pentru a avea un oras curat si cochet!”, au scris reprezentanții Primăriei Teiuș, pe pagina de facebook a instituției.
-
Din Județacum 8 luni
Mesaje de Paste 2024. SMS-uri, urări şi felicitări pe care le poţi trimite celor dragi de Sfintele Pasti | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 10 luni
MESAJE de 8 MARTIE 2024, Ziua Femeii. Felicitări, urări și SMS-uri pentru femeile din viața voastră | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 8 luni
Mesaje de Paște fericit 2024. SMS-uri urări şi felicitări de Sfintele Pasti pe care le poţi trimite prietenilor | teiusinfo.ro
-
Mondenacum 10 luni
Mesaje de Dragobete 2024. Declaraţii de dragoste, felicitări şi SMS-uri pe care le poţi trimite de ziua îndrăgostiţilor la români | teiusinfo.ro
-
Mondenacum 4 luni
Mesaje de Sfânta Maria 2024. URĂRI, FELICITĂRI și SMS-uri care pot fi trimise persoanelor care își serbează onomastica | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 8 luni
Mesaje de Florii 2024. SMS-uri, urări și felicitări care pot fi transmise persoanelor care îşi sărbătoresc onomastica | teiusinfo.ro
-
Din Județacum 8 luni
Când pică Paștele ortodox și cel catolic în 2025, dar și în următorii ani | teiusinfo.ro
-
Mondenacum 7 luni
Sfinții Constantin și Elena 2024. FELICITARI, MESAJE și URARI pentru cei care își sărbătoresc onomastica | teiusinfo.ro